Szövegértés tanítása, fejlesztése
Hogyan támogassuk gyermekeinket a tanulásban?
Meg kell őket tanítani tanulni…


A szövegértési képességeket fejlesztő feladatok
- A verbális memória fejlesztése (5 6 7 8 9 10 11 12 szó hallás utáni visszamondása)
- A vizuális memória fejlesztése (5 6 7 8 9 kép megjegyzése, felsorolása; memóriajátékok
- A hallás utáni szövegértés fejlesztése (rövid történetről egyszerű kérdésekre válasz)
- Szövegalkotás mondatokból
- összekevert mondatok (szavak összekeverve, rakja ki a mondatot belőle)
- szöveg rekonstruálása (vágjunk szét egy szöveget bekezdésekre, rakja sorba )
- Bekezdésekre tagolás, vázlat hozzá
- szöveget tagoljuk bekezdésekre, mondjuk róla egy kulcsmondatot mi
mutassuk meg a gyereknek, hogyan kell!
- szöveget tagoljuk bekezdésekre, mondjuk róla egy kulcsmondatot mi
- Szöveg kiegészítése szavakkal
- mondatból hiányzik egy szó, írja be lehet megadottakból választani, vagy teljesen a gyermek találja ki
Olvasástechnikai gyakorlatok
- Tájékozódás a szövegben
- hangosan olvassa a szöveget, koppantásra forduljon félre, majd folytassa az olvasást
- Írásjelvadászat
- egy hosszú szövegben keressen pontokat, kérdőjeleket, stb.
- Számolvasás
- Adunk egy szöveget, amelyet a diákoknak mondatonként kell felolvasniuk úgy, hogy
nem a szavakat olvassák, hanem a szavak helyett számokat mondanak.
Ezek a számok jelölhetik pl , hogy az adott szóban hány hosszú magánhangzó van:
Az (0) ókori (1) Kína (1) más (1) kultúrák (2) hatásaitól (2) elzárva (1) fejlődött (1).
A (0) Himalája (1), a (0) Csendes-óceán (2), délen (1) őserdők (2) akadályozták (2) a
(0) megközelítést (2). - Vagy pl. ahány betűből áll a szó, azt olvassa, stb.
- Adunk egy szöveget, amelyet a diákoknak mondatonként kell felolvasniuk úgy, hogy
Válogató olvasás
Adunk egy szövegrészt a tanulóknak, és azt kérjük, hogy miután magukban elolvasták és értelmezték a szöveget, úgy
olvassák fel, hogy csak a meghatározott szót, szókapcsolatot , mondatot olvassák hangosan (pl dátumokat, helyszíneket, stb.)
Dobó István (1500 körül Szered, 1572): felvidéki nagybirtokos főnemes 1549 től Eger vára kapitánya 1552 szept 11 okt 18 között Ahmet nagyvezér és Ali budai pasa egyesült seregével szemben 2000 vitézzel és a várba menekült környékbeli
parasztokkal megvédte a várat, Felső Mo kulcsát A győzelem mind erkölcsi, mind katonai szempontból igen nagy jelentőségű volt ~ jutalmul Dévát és Szamosújvárt kapta I Ferdinándtól, s 1553 ban a kir kinevezte Erdély vajdájává 1566 ban, amikor Erdély újra elszakadt a Habsburgoktól, ~t Izabella kir né bebörtönözte, de hamarosan kiszabadult; Ferdinánd nagy birtokadománnyal kárpótolta s kinevezte Léva kapitányává 1566 ban Szolimán szultán támadásakor ő is felvonult Bécs védelmére s csapataival Győrnél táborozott 1567 ben bevádolták, hogy titokban János Zsigmondhoz pártolt, ezért 1569
dec 12 én I Miksa a pozsonyi ogy en rokonával, Balassi Jánossal együtt elfogatta Utóbb kiderült, hogy a vád alaptalan volt, s 1572 ápr 17 én szabadon engedték
(Magyar életrajzi lexikon, Arcanum . https://bit.ly/2LDqDu6) (2)
Egérrágta szöveg
Segítheti és fejlesztheti az olvasástechnikát, ha olyan szöveget adunk, amely néhány szava félig el van takarva,

Szövegértést fejlesztő gyakorlatok
Szókincspróba
Kiemelhetünk a feldolgozandó szövegből új, a diákok számára ismeretlen szavakat. A feladatot adhatjuk a szöveg elolvasása előtt, de után is, illetve lehet mindenféle szövegfeldolgozás nélkül is

Kötőszavak
Az alábbi feladat a kötőszavak pontos értelmezésében segít A felsorolt mondatok közül ki kell választani azt a mondatot, amelyik jelentése megegyezik az eredeti mondatéval. A mondatokat válogathatjuk abból a szövegből, amely feldolgozása éppen soron van.
A Máté név a középkorban igen közkedvelt név volt. A XVI. és XVII. századi névlistákon az első 15 leggyakoribb név között találjuk
a) A Máté név a középkorban igen közkedvelt név volt, ám a XVI és XVII századi névlistákon az első 15 leggyakoribb név között találjuk
b) A Máté név a középkorban igen közkedvelt név volt, ezért a XVI és XVII századi névlistákon az első 15 leggyakoribb név között találjuk
c) A Máté név a középkorban igen közkedvelt név volt, mindazonáltal a XVI és XVII századi névlistákon az első 15 leggyakoribb név között találjuk
Sorrend
Kiválasztunk az olvasott szövegből egy 4 5 mondatból álló bekezdést.
A bekezdés mondatait összekeverve írjuk le.
A feladat a mondatok helyes sorrendbe állítása
Szövegértés fokozatai
1. Értő olvasás
Meggyőződünk a szavak jelentésének ismeretéről szómagyarázat, kifejezés értelmezés
Rákérdezünk:
- a fő gondolatra,
- a részletekre,
- az ok okozati viszonyokra,
- a szövegszerkezet egyéb felépítésére (időrend, logikai rend: összehasonlítás, felsorolás),
- a szövegszerkezet részekre bontása, a részek lényegének vizsgálata;
Szokásos kérdések lehetnek:
- A szereplőkre: Ki? Mi?
- A színhelyre: Hol?
- Az időre: Mikor?
- A módra: Hogyan?
- Az okokra: Miért?
2. Értelmező olvasás
Olyan gondolatok felfedezése, melyek nincsenek beleírva a szövegbe (implikációk).
Az implikációk (bennfoglalások) olyan dolgok, melyeket beleértünk a szövegbe egyrészt azért, mert nem kell mindent teljesen részletesen kifejteni, másrészt mert neveltetésünknek, kulturális hagyományaink vagy más ismereteink következtében biztosan megértünk.
Például:
„Kertünk végét vakond járja,
fia, lánya és a párja,
túrnak, fúrnak kicsik, nagyok,
én meg
tiszta ideg vagyok.”
(Nagy Bandó András: Vakondok részlet)
Miért ideges a költő?
Az író szándékának kiderítése.
bennünket mire tanít az adott írásmű.
Az is tudható, hogy pl. ismeretközlés, gyönyörködtetés, tanítás, stb. a szöveg célja.
A tanmeséket (fabulákat) például kimondottan tanító céllal írták; burkolt jelentést tartalmaznak, így kiválóan alkalmasak az interpretáló olvasás fejlesztésére.
Az indirekt beszédaktusok (a mondatban kifejezett szándék) megértése.
„Összepakolnál a szobádban? kérdezte anyu Pistitől. A fiú úgy tett, mintha semmit sem hallott volna. Játszott tovább”
Eldöntendő kérdés az anyuka nem választási lehetőséget kínál elvárja tőle, hogy rendet rakjon
A deixis megértése. (A névmások és határozószók jelöltjének megállapítása)
A konkrét rámutatás:
a Szózat következő részlete:
„Itt küzdtenek honért
A hős Árpádnak hadai,
Itt törtek össze rabigát
Hunyadnak karjai”
Hol?
3 . Kritikai olvasás
Az olvasott szöveg értékelését jelenti.
- összevethetik az olvasottakat saját tapasztalataikkal vagy olvasmányaikkal,
- ennek eredményeként értékelhetik azt.
- véleményt , ítéletet alkothatnak, érvelhetnek elképzeléseik mellett.
- pl.: helyesen cselekedett e a szereplő az adott helyzetben? Indokold is.
- erkölcsi ítéletek megalkotása -> a szociális kompetenciáik fejlesztése
- a szerző és a téma viszonyára, tényeket és véleményeket különíttethetünk el, hiányokat, ellentmondásokat, hibákat fedeztethetünk fel.
4. A kreatív (alkotó) olvasás
- képzeljék maguk elé pl. az adott tájat.
- milyen színeket látnak? Rajzolják le! Meséljék el!
- milyen hangokat hallanak? Milyen illatot éreznek? Esetleg milyen ízeket
éreznek? - az olvasottak alapján milyennek képzelik el a szereplőket; milyen külső
tulajdonságok jellemzik őket? - megjósoltathatjuk a cím alapján, miről szólhat a történet (jóslás, előremondás).
- a szöveggel való ismerkedés során megjósoltatjuk ( előremondatjuk ) a
folytatást; kérdéseket tetetünk fel a folytatással kapcsolatban. - találjanak ki más befejezést, vagy folytassák a történetet ott, ahol az
befejeződött. - dramatizálás: milyen kifejezések lelhetők fel a szövegben: a gesztus, mimika,
hanghordozás, testtartás, stb. vonatkozóan
A tanulók kérdései
- A gyerekeket újra meg kell tanítani kérdezni!
- Ugyanis a kisgyerek még gátlástalanul kérdez mindenről, ami érdekli. Ahogy nő, úgy egyre kevésbé kérdez, és bizony ez sokszor a pedagógus/szülő hibája!
- Ne torkolljuk le a tanulókat, ha számunkra egyértelmű dologra kérdeznek rá!
- Ha formai hibát vétenek, akkor tapintatosan javítsunk!
- Tanítsuk meg kérdéseket feltenni saját maguknak!
- Gondolkodjanak el azon, mit szeretnének még megtudni a szöveggel
kapcsolatban! - Tanuljanak meg a gyerekek önmagukat ellenőrző kérdéseket is feltenni!
Forrás: http ://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/A_elmlete_s_gyakorlata_als_tagozaton/4143_a_tanulk_krdsei.html
Újramesélt könyveim
A könnyen érthető nyelven újramesélt könyveim főhajtásom az eredeti szerzők előtt, és annak segítése, hogy minél többen részesüljenek a kulturális örökség kincseiből.
Kapcsolat
dr. Perjésiné Farkas Krisztina

Telefonszám
+36(20)4803479

kisterezpfk@gmail.com
Várom kérdését, észrevételét
© ujrameseltregenyek.hu 2024 | Impresszum | Adatkezelési szabályzat | Weboldal készítés: Webpole
Az oldalon olvasható tartalmak és fotók szerzői védelem alatt állnak. A szerző engedélye nélkül nem terjeszthetőek.
© ujrameseltregenyek.hu 2024
Az oldalon olvasható tartalmak és fotók szerzői védelem alatt állnak. A szerző engedélye nélkül nem terjeszthetőek.